donderdag 13 augustus 2015

Tjechië vakantie deel 5: Terugreis, Karlovy Vary en onze eerste vakantieplek Cheb.

Tjechië vakantie deel 5: Terugreis, Karlovy Vary en onze eerste vakantieplek Cheb.

Zaterdag ochtend was het vroeg dag. Om 08.00 uur verwachtte de eigenaar dat wij ons prachtige vakantiehuis Malovidy 38 zouden verlaten. Dit met zes kinderen en vijf volwassenen. Natuurlijk heb ik dit aangegeven bij het reisbureau (er stond tenslotte 10.00 uur op de reisbescheiden). Met zeer slaperige oogjes en nog een dag vol bezienswaardigheden en een nachtelijke reis voor ons, pakten wij onze laatste spulletjes in en besloten wij om wat jeugdsentiment van mij en mijn broertje op te pakken voor onze eigen kinderen.

Karlovy Vary, een van de bekendste kuuroorden van Tsjechië is ons altijd bijgebleven door de bronnen die naar groetesoep smaakten. Dus.... vol goede moed vertrokken wij de drie uur durende reis naar deze stad....


Karlovy Vary 

Alsof ze een fotografisch geheugen hadden! Zo reden mijn vader en mijn broer voor ons naar Karlovy Vary. Hoe dichter wij bij de stad kwamen (dat is trouwens sowieso een prachtige veelzijdige rit) hoe meer ik herkende en hoe meer het jeugdsentiment weer naar boven kwam. Moods die wisselde in blij, opgetogen, kriebels in de buik en verdrietig omdat mijn mama dit niet meer kon meemaken, wisselde zich in razend tempo af. De kids keken hun ogen uit naar het prachtige landschap en de typisch Tsjechische huizen. 

Door Pilzen heen was ook weer een punt van herkenning, de kids zagen het bord van Dinoworld, maar dat moest toch echt uitgesteld worden voor een volgende keer haha.
In Karlovy Vary de auto geparkeerd en te voet het autovrije centrum in. Het is goed te zien dat hier nog steeds extreem veel Russische elementen te vinden zijn. Ik ga hier nu niet direct uitweiden over dit kuuroord, daar wil ik een aparte pagina over maken, maar de invloeden van Rusland zijn direct te vinden in de bouwstijl en het feit dat bijna alles ook in het Russisch vertaald is.

Natuurlijk moesten wij van die prachtige drinkbekertjes kopen, voor de kids wel te verstaan. Want natuurlijk wilde zij allemaal een aparte en het zouden onze kinderen niet zijn als ze geen bekertje met een dier erop zouden kiezen. Vandaar uit langs de bronnen wandelen....











Natuurlijk vonden wij geen enkele bron die naar groentesoep smaakte haha. Dit was een teleurstelling voor zowel mij, mijn broer als de kinderen. Maar het stond zo in ons geheugen gegrift! De vieze gezichten van de kinderen spraken boekdelen en we besloten ze dan maar te trakteren op een lekkere hotdog ;)

Onze rit ging weer verder, naar Cheb......de eerste Tsjechische plek die wij ooit in ons leven hadden gezien en die voor ieder van ons nog steeds speciale herinneringen boven haalt....


Cheb.

De rit naar Cheb verliep klakkeloos, we hadden unaniem besloten naar de Asian Dagon markt te gaan. Voor diegene die denken dat er geen Vietnamese markten meer zijn in Tsjechië....wel dus ;). En wat voor de een een must en voor de ander not done is, hebben wij ons er weer kostelijk vermaakt. Voor nog geen 20 euro (probeer te betalen in CZK, ding nog meer dan de helft af of loop weg, dan krijg je het toch wel en blijf gewoon vriendelijk) hadden twee kinderen een leuk dik vest, een een mooie broek en shirt en mijn man een knap vest. Ikzelf werd verliefd op een shirt met glinster uilen erop. Dus erg leuk allemaal!

Daarna trokken wij terug in de tijd, naar 1994 waar wij onze eerste vakantie in Tsjechië vierden. Ikzelf was er even stil van....de twee huisjes, nog steeds op het plein, ze gaven mij de kriebels in mijn buik.





We vonden ook nog iets heel frapant in Cheb....mijn overleden mama had een tatoeage, van een lievenheersbeestje op haar hart staan. En gek genoeg stonden er volle bloembakken met prachtige bloemen in de vorm van een lievenheersbeestje.....ze was er dus echt bij!

Omdat ook de nieuwe generatie verliefd is geworden op dit land besloten wij een laatste foto te maken, van een geweldige vakantie en het gevoel van thuis zijn, richting onze emigratie. Dat gevoel is voor ons nu enkel en alleen maar versterkt!







Geen opmerkingen:

Een reactie posten